Informatie over onze vogelvereniging

Historie

Onze vereniging is opgericht in juli 1947 door een aantal fanatieke vogelliefhebbers en bestaat dus inmiddels meer dan 75 jaar. De oprichters zijn zelf maar liefst meer dan 50 jaar lid geweest alvorens zij kwamen te overlijden.

De vereniging kent de wisselbeker genaamd "Dhr. Noordzij bokaal", een ode aan de Dhr. Noordzij als oprichting van vogelvereniging Icarus. Dhr. Noordzij was een zeer goede Gouldamadine-kweker en daarom kan de deze wisselbeker alleen als prijs gewonnen worden in die groep Gouldamadines.

Doel

Vogelvereniging Icarus stelt zicht ten doel de bevordering van de vogelteelt, de vogelkennis, de vogelstand en de vogelliefhebberij in de ruimste zin van het woord.

De vereniging tracht dit doel te bereiken langs de wettige weg en wel door:

• Het houden van vergaderingen.
  • Het organiseren van tentoonstellingen, vogelbeurzen en films in het clubgebouw of bij/met partners
  • Het samenwerken met andere afdelingen.

Vogelsoorten

In de vereniging zitten liefhebbers en kwekers van

• kleurkanaries
  • vorm- en postuurkanaries
  • grote en kleine parkieten
  • tropische vogels
  • vruchten- en insectenetende vogels
  • duiven
  • kwartels
  • wildzangvogels

De naam "Icarus"

Icarus is een figuur uit een Griekse mythe, zoon van Daedalus. Samen werden zij gevangen gehouden in een labyrint op Kreta. In een poging om te ontsnappen via de lucht, maken ze kunstvleugels van een houten raamwerk, veren en was. Ondanks zijn vader Icarus waarschuwde niet te hoog te vliegen (door de hitte van de zon zou de was smelten), werd hij tijdens de ontsnapping te enthousiast en roekeloos en vloog toch te hoog. De hitte van de zon deed de was smelten waardoor hij neerstortte. Hij vond niet ver van Samos een ellendige dood in de zee. De zee werd later naar hem vernoemd: de Icarische zee.